Menjünk egy kicsit vissza a 41 évvel ezelőtti múltba. Tudom, nem ma volt, de azért próbáljuk meg! 1973. február 26-án még senki nem tudott semmit az elektronikus zenéről. Ugyanakkor ezen a napon Freibergben, amely város nem azonos Freiburggal, megszületett a ma ATB művésznéven tevékenykedő André Tanneberger lemezlovas, producer, dalszövegíró. A kis André szülei nem sokkal ezután döntöttek úgy, hogy a Berlini Fal keleti oldaláról, mely akkor szovjet kommunista ellenőrzés alatt állt, átköltöznek Németország nyugati részére. André hét évesen már új lakhelyén kezdi az általános iskolai tanulmányait. Ekkor lépett be a zenei világ abba a korszakba, amelynek köszönhetően az elektronikus zene, mint olyan, kialakult. A nyolcvanas évek elején elsősorban Nyugat-Németországban úgynevezett hanglaborok jöttek létre, melyekben német fizikusok egy zongora hangjainak felhasználásával végeztek hangtani kísérleteket. Ekkor már létezett egy mesterséges hangok előállítására alkalmas elektronikus zenei eszköz, a szintetizátor, melynek első prototípusát Robert Moog 1961-ben elkészítette. Abban az évben, amikor André született, már létezett a minimoog, az első hordozható szintetizátor, amelynek előre meghatározott hangbeállításai voltak. Érdekesség, hogy hazánkban először az Omega zenekar használt szintetizátort, majd őket követte a nyolcvanas évek végén az Első Emelet nevű popzenei formáció. Egyik születésnapjára André is kapott egy szintetizátort és egy számítógépet is, Sequential One márkájú hangszerén így el is kezdhetett gyakorolni a lelkes tinédzser.
Most érkeztünk el a cikk azon pontjához, amikor ugorhatunk egy nagyot Mr. Tanneberger életében, zenei pályafutása kezdeteihez! 1991-ben kedvencünk betöltötte 18. életévét, nagykorú lett tehát. Ahogy minden tinédzser, ő is bőszen látogatta a különböző diszkókat kikapcsolódás céljából. Az egyik ilyen alkalommal futott össze egy finn lemezlovassal, aki ma már nem tényező és akinek a munkáját a fiatal felnőtt André óriási érdeklődéssel figyelte. Ez feltűnt a diszkó vezetőjének, Thomas Kukulának is, aki a kilencvenes évek elején volt Németország legismertebb lemezlovasa. Ő hozta össze Andrét Woody van Eydennel, akivel 1992-ben egy Kukula által rendelkezésükre bocsátott stúdióban elkészítették a Sequential One nevű, frissen alakult elektronikus zenei formáció első kislemezét. Ezt további albumok és slágerek követték. Ám, mint minden banda esetében, itt is egyre több konfliktus volt tapasztalható Woody és André között, ezek hátteréről nem sokat lehet tudni, valószínűleg Woody nehezményezte, hogy André szólókarrierbe szeretne kezdeni és azt is, hogy ez a holland lemezlovas menedzseri státuszba történő bukását jelentette volna. Mindenesetre két tényt rögzíthetünk: Először is azt, hogy a Sequential One utolsó slágere, az Angels című alkotás 1999 tavaszára készült el, másrészt az év júliusában a két fős csapat megszűnt, amikor az első ATB album, a Movin' Melodies a boltokba került.
Erre
az albumra került fel a 9 PM (Till I Come) nevű ATB klasszikus. A szám
születésének különös történetével és a hozzá kapcsolódó elnyert díjjal
fejezem be a mai posztot. Egy este André épp a stúdióban dolgozott,
amikor váratlanul felkeresték őt. Meg is mutatta hősünk a sláger
demóját, amelynek akkor éppen nem volt neve. A nagy munkába merült,
látogatóját fogadó művész elfeledkezett arról, hogy aznap estére moziba
ígérkezett, jókora késésben volt tehát. Gyorsan abba is hagyta a munkát,
ránézett az órára és a stúdió számítógépén lévő MIDI fájlt aszerint
nevezte el, amilyen időt az óra mutatott, jelen esetben este kilenc
órát. André odabiggyesztett még egy zárójeles megjegyzést is, Till I
Come szöveggel, ezzel emlékeztette magát arra, hogy a kérdéses számon
dolgozik. Így amikor másnap reggel bement a stúdióba, tudta min kell
folytatni a munkát. Amikor a szám kész lett, sokat gondolkodott a címen,
de mivel nem talált jobbat, maradt az a név, amelyet előző este nagy
hirtelen kiötlött. Ezt a számot aztán benevezték a Dancestar nevű
elektronikus zenei versenybe is, melynek zsűrije úgy határozott, hogy
2000-ben ATB kapja meg az Év Újonca díjat a Dance kategóriában.
André
már dolgozott második albumán, amikor megkapta az előző írásban
említett díjat. Végül a Two Worlds című alkotás 2000. november 6-án a
boltok polcaira került. Egy év és négy hónap telt el, mire ez a kicsivel
több, mint másfél órás anyag elkészült. A húsz szám két CD-re került
fel 11:9 arányú elosztásban, ami meglepetésről árulkodott. Ez pedig az
volt, hogy hősünk belekóstolt az elektronikus zene egyik alműfajába,
chill out zenét készített. Ehhez segítséget a kategória akkori
királyától, Enigma (polgári neve Michael Cretu) személyében kapott,
akivel közös számot is készített. Rajta kívül a fiatal producer igénybe
vette Marcus Löber segítségét is.
Az albumon hallható első tizenegy számot André újabb kategóriába
sorolta (The World of Movement), és így tett a megmaradt kilenc,
nyugodtabb ritmusú, kellemes hangzású számmal is. Annak a korongnak a
Relaxing World nevet adta, nyitva azok felé is, akik a fent említett
stílusú zenét kedvelik. Egyebekben André folytatta azt a munkát, amit
egy évvel korábban kezdett el, az életvidám dallamok ütős, dance alapú
játékát. Ezeket a számokat is nagy lelkesedéssel játszották a magyar
rádiók, a következő 13 évben azonban fokozatosan eltűntek az ATB számok
hazánk rádióinak kínálatából. Tizenhárom évvel ezelőtt még játszották
itthon a Fields of Love és a The Summer című slágereket, különösen a
Pesten és környékén fogható Roxy Rádió adta nagy előszeretettel.
Összességében
elmondható, hogy a második ATB album egy olyan lemezlovas és producer
munkája, aki tizenhárom évvel ezelőtt még bizonytalan volt abban a
tekintetben, hogy az elektronikus zene megszámlálhatatlan és
kifürkészhetetlen útjai közül melyiket válassza. Az albumon hallható
első chill out próbálkozásokon szerintem érződik, hogy akkor készített
életében először ilyen számokat. Bár ezek nem sikerültek olyan jól, mint
a tempósabb számok, később beigazolódott, milyen jó döntés volt
belevágni a chill out projektbe. Ez már egy későbbi történet, a
következő, egyben harmadik albumra 2 évet kellett várni!
Ekkor
tűnt fel André életében a Wild Strawberries nevű kanadai rockzenekar,
melynek csinos énekesnője, Roberta Carter Harrison a pletykák szerint
elnyerte az akkor 27 éves világsztár tetszését. Nemcsak szakmai
értelemben. Arról nincs információm, hogy Roberta 13 évvel ezelőtt
férjnél volt vagy nem volt, tényként azonban rögzíthetjük, hogy a
szakmai kapcsolat André és a Wild Strawberries között ekkor kezdődött a
Let You Go című sláger elkészítésével. Érdekesség, hogy kedvencünk
nagyon szeret gitározni, ennek pedig jelét is adta azzal, hogy a Fields
of Love készítésekor a stúdióban saját maga által alkotott, nagyon halk
gitárszólamot is beletett a track-be. Emellett
mindkét dalban szerepet kap a basszusgitár, ami annak tudható be, hogy
André kedvenc zenei stílusa a rock, amit munkássága során időről időre
hangoztat a mai napig.
Minden
idők legrövidebb ATB albuma a Dedicated című stúdióalbum, ennek pedig
igen egyszerű, ám annál szomorúbb oka van. Ahhoz, hogy ezt megértsük,
szőr mentén meg kell említeni a politikát. 2001. szeptember 11-én
történt az a bizonyos terrortámadás, melyet az Al Kaida nevű
terrorszervezet New York városában követett el. Ez sokkolta az egész
világot és kihatással volt az akkor 28 éves André Tanneberger zenéje
irányultságának kialakulására is. A tragédiához kapcsolódó Dedicated
című album hanganyagának hossza kevesebb, mint egy óra. Ha ennek a
ténynek a pszichológiai hátterét vizsgáljuk, akkor megállapíthatjuk,
hogy André addigi életében nem találkozott még akkora tragédiával, ő is
sokkot kapott az áldozatok számával kapcsolatos, beérkező hírektől!
Gondoljatok csak bele, több ezer ember veszítette ott életét. Kedvencünk
ezért döntött úgy, hogy elkészíti az albumot.
Dedicated Tracklist:
Dedicated 4:15
Hold you 3:31
Get high 3:59
You're not alone 5:57
Halcyon 4:00
Let u go 3:30
I can't stand... 5:53
Hero 4:24
I see it 4:25
Basic love 7:27
I wanna cry 4:23
Remember 6:22
Hold you 3:31
Get high 3:59
You're not alone 5:57
Halcyon 4:00
Let u go 3:30
I can't stand... 5:53
Hero 4:24
I see it 4:25
Basic love 7:27
I wanna cry 4:23
Remember 6:22
Maga
az album eltér attól a hangzásvilágtól, amit az előző kettő esetében
megszokhattunk. A nyitó dal egyben a címadó alkotás is, gyors,
lendületes, igazi ATB track. Ha valaki meghallgatja, könnyen egy
akciófilmekben látható pisztolypárbaj kellős közepére képzelheti magát,
hiszen a dal Drum n' Bass elemei (számomra legalábbis) terroristák
fegyvereinek ropogását idézik. Az ezután következő Hold You egy vidám
szerelmes szám, majd Get High címmel jön egy chill out alkotás.
Érdekesség, hogy a Let You Go erre az albumra is felkerült. Talán pont
azért, hogy ezzel is jelezze, megpróbálja feldolgozni a a 2001-es
tragédiát. Ha tovább vizsgáljuk az album tracklistjét, akkor arra
juthatunk, hogy az utolsó hatból öt szám apátiát sugall. Nem kell hozzá
doktori címmel rendelkezni, hogy kikövetkeztessük: mind az öt dal
szeptember 11 hőseinek állít emléket. Bár ezek közül az albumhoz kapott
szövegkönyv ide vonatkozó részében André hivatalosan csak két számot
(Hero, I wanna Cry) említ meg. Erről az albumról két új dalból lett
igazi sláger, ezek pedig a Hold You, illetve a You are not Alone melynek
vokálja a korábban már bemutatott Roberta Carter Harrison. Mindkettőből
idehaza is óriási kedvenc lett. A Dedicated világsikere rávilágított
André csodálatos személyisége hírének kedvező fogadtatására, valamint
arra, hogy az általa kínált zenét kezdik elfogadni a világon. A 2001
szeptemberében bekövetkezett terrortámadás sokkján túllépve a fiatal
producer, lemezlovas sikerre éhesen kezdte el negyedik önálló
stúdióalbumának munkálatait. Arról az albumról egy következő írás szól
majd!
A
múltkor említett terrortámadásnak pozitív hozadéka is volt André
életében és pályafutásában. Még jobban átadta magát a zenének, a
produceri munkának és a fellépések jelentette örömnek. A róla szóló
internetes oldalt jómagam ekkor fedeztem fel, nem sokkal azután, hogy
nagy átalakításon esett át, ez pedig azt jelentette, hogy jobban nyomon
tudtam követni a pályafutását. Az utat, mely ebben az időszakban kezdett
a csúcs felé emelkedni. Az utat, melynek negyedik állomása a következő
önálló stúdióalbum volt. Addicted to Music, vagyis a Zene Rabja, ezt a
címet kapta az újabb 13 és még egy rejtett dalból álló alkotás. Ez az
album az utolsó előtti azok sorában, melyeken Roberta Carter Harrison
énekel. 2006-tól megnyílik egy három éves korszak, melyben a kanadai
énekesnő eltűnik a világ nyilvánossága elől, s mire visszatér egy másik
albumon, már négy gyönyörű gyermek édesanyja.
Ez
a tény pedig lezárt egy évtizedes vitát arról, hogy volt e valaha
szerelmi viszony Roberta és André között. Nem volt, bár ez a pletyka
felerősödött azt követően, hogy az I don't wanna Stop videoklipje
nyilvánosságra került. A klip lényege ugyanis, hogy egy korábban együtt
élő szerelmespár, akik aztán szétköltöztek, a történet szerint ők újra
egymásra találnak és együtt töltenek egy éjszakát. Ebből az
alaptörténetből származtak a Magyarországon elterjedt pletykák. Térjünk
azonban vissza az albumról szóló tényekhez. Akinek megvan az anyag és
megnézi a CD tokját, találni fog benne egy kódot. Ezzel a kóddal
regisztrálni lehetett André honlapján, melynek volt egy "Club Section"
névre hallgató része is. Ez a kis közösség volt az elődje kedvencünk
későbbi facebook oldalának, annyi volt csupán a különbség, hogy itt csak
videókat lehetett megnézni, André pedig nem lépett olyan közvetlen
kapcsolatba a rajongókkal, mint ma teszi a facebookon. Az album másik
újdonsága, hogy ehhez már egy DVD-t is kiadtak és ezt az anyagot már öt
különböző formában árulták. A Limitált Kiadásba került maga az album,
valamint egy extra DVD, amely a korábban említett videoklipet, az album
amerikai turnéján készült koncertvideót és az I don't wanna Stop
videoklipje forgatásának kulisszatitkait feltáró videó került.
Az
amerikai kiadás tartalmazza az album készítését bemutató trailert,
valamint annak a chicagói fellépésnek a videoanyagát, amelyet az album
megjelenése előtt adott André az Illinois-i nagyvárosban. A kontinensnyi
Ausztráliába már az Addicted to Music dupla CD-s változata került, a
második korongon kedvencünk addigi slágereinek remixei találhatók. André
tehát az ausztrál zenepiac felé is igen komolyan nyitott tíz évvel
ezelőtt! Ezt tette Ázsia esetében is, ahol úgy próbálták az emberekkel
megismertetni az ATB hangzást, hogy az album mellé egy olyan DVD-t
csatoltak, amely az addig született ATB slágerek videoklipjeit
tartalmazza. A fent leírtakból tehát arra lehet következtetni, hogy a
sikerre éhes André Tanneberger eltökélte, hogy az egész világon ismertté
és kedveltté teszi zenéjét.
Említettem már azt a DVD-t, amely az amerikai rajongóknak készült és amely bemutatja André felvevő stúdióját a világnak. Ezen a mester egyszerűen, bonyolult szakkifejezéseket mellőzve magyarázta el a felvevő stúdiók működési elvét, miközben bemutatta a saját hasonló zeneműhelyét. Ebben a videóban hangzik el a mondat, amit egyfajta ATB ars poetica-ként szokás értelmezni! Így hangzik: "Minél kevesebb gépet használsz, annál kevesebbet hibázol." Ez a rendkívül szimpatikus nézet a német lemezlovas egész pályafutását körüllengi. Ami magát a szigorúan vett negyedik zenei anyagot illeti, először 2003. április 28-án lehetett azt megvenni. Két nagy sláger és egy chill out mestermunka emelkedik ki az album többi zeneszámai közül. A már említett I Don't wanna Stop, a Long Way Home és a Trilogy nevű, kellemes hangzású zongorajáték-trilógia első része, melyben az alkotó fantasztikusan keveri a chill out kategóriára jellemző térhatású hangokból álló háttérdallamot a zongora akkordokkal, amelyek a Trilogy első részének fő dallamát adják. Ez a dal már sokkal profibb, érződik rajta, hogy André már rendelkezik némi rutinnal a chill out számok készítésében. A rejtett bónusz track, mely lezárja egy időre a Wild Strawberries korszakot, engem és sokakat meglepetésként ért. A kanadai Wild Strawberries zenekar (melynek énekesnője Roberta Carter Harrison) Ruby című számáról van szó.
Említettem már azt a DVD-t, amely az amerikai rajongóknak készült és amely bemutatja André felvevő stúdióját a világnak. Ezen a mester egyszerűen, bonyolult szakkifejezéseket mellőzve magyarázta el a felvevő stúdiók működési elvét, miközben bemutatta a saját hasonló zeneműhelyét. Ebben a videóban hangzik el a mondat, amit egyfajta ATB ars poetica-ként szokás értelmezni! Így hangzik: "Minél kevesebb gépet használsz, annál kevesebbet hibázol." Ez a rendkívül szimpatikus nézet a német lemezlovas egész pályafutását körüllengi. Ami magát a szigorúan vett negyedik zenei anyagot illeti, először 2003. április 28-án lehetett azt megvenni. Két nagy sláger és egy chill out mestermunka emelkedik ki az album többi zeneszámai közül. A már említett I Don't wanna Stop, a Long Way Home és a Trilogy nevű, kellemes hangzású zongorajáték-trilógia első része, melyben az alkotó fantasztikusan keveri a chill out kategóriára jellemző térhatású hangokból álló háttérdallamot a zongora akkordokkal, amelyek a Trilogy első részének fő dallamát adják. Ez a dal már sokkal profibb, érződik rajta, hogy André már rendelkezik némi rutinnal a chill out számok készítésében. A rejtett bónusz track, mely lezárja egy időre a Wild Strawberries korszakot, engem és sokakat meglepetésként ért. A kanadai Wild Strawberries zenekar (melynek énekesnője Roberta Carter Harrison) Ruby című számáról van szó.
Ez
a kis váratlan ajándék ismételten megmutatta André személyiségét.
Azt, hogy a saját zenéjén kívül mást is szeret hallgatni, azt, hogy
igazából a rockot szereti, hallgatja amikor nem a stúdióban dolgozik.
Van benne egyfajta egészséges nagyképűség, ez viszont csak stúdiójának
ajtajáig ér, ha úgy tetszik onnan nem viszi ki az emberek közé. Mindenre
és mindenkire nyitott személyisége viszont pályafutása kezdete óta
megjelenik a fellépésein. 2003-ban tehát egy ATB művésznévre hallgató,
30 éves német srác túllépve a világot megrázó két évvel korábbi,
terrortámadás okozta tragédián, örökre elkötelezte magát az elektronikus
zene felé. Ez pedig megalapozta a következő tíz év kirobbanó sikerét
ebben a csodálatos zenei világban!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése