2014. szeptember 25., csütörtök

André az EDM királya

Ahogy azt már korábban írtam, az elektronikus zenének megvan a maga fejlődéstörténete. A hatvanas évek elején megjelent első szintetizátoroktól egészen napjainkig, amikor is az EDM (Electric Dance Music) éli fénykorát. Nagyon sokan nem szeretik ezt a stílust, szerintem azért, mert azok a DJ-k, akik menedzsereik által rá vannak kényszerítve ilyen zenék készítésére, rossz irányba indulnak el úgy a stúdiómunka, mint a közreműködő énekesek, énekesnők kiválasztásának terén. Olyanok is közreműködnek énekesként ilyen zenék készítésében, akiknek az elektronikus zenéhez semmi közük. Ha pedig egy DJ-producer nem talál új slágeréhez megfelelő énekest, akkor például remixet készít egy Beyoncé zeneszámból, ami a legkönnyebb megoldás. Ám a zenekészítés ezen módja olyan eredményre vezet, amit egy magára valamit is adó producer nem tenne ki az ablakba.

Vannak azonban olyanok, akik tökéletesre fejlesztették az EDM-zene készítését. Én kapásból tudok négy ilyen embert mondani, méghozzá az amerikai Insomniac nevű, elektronikus zenei rendezvények szervezésével foglalkozó cég júniusi közvélemény kutatása alapján. Ez a felmérés úgy néz ki, hogy az első négy helyen ATB, Cosmic Gate, Laidback Luke és Congrock áll. Persze rajtuk kívül is vannak nagyon jó alkotók az EDM kategóriában, de ők négyen kiemelkednek a mezőnyből legalábbis az elektronikus zene rajongóinak körében. Annak, hogy André ezen a listán az első helyen áll, különösen örülök és örülhet mindenki, aki szereti a zenéjét. A fent említett első helyezés okán készített vele egy interjút az Insomniac csapata. Ebből a beszélgetésből jómagam megtudtam, hogy Németországban az EDM népszerűsége tíz évvel ezelőtt elérte a csúcspontját, azóta pedig évről-évre hanyatlásnak indult ez a zenei stílus.. Bár beszéltünk arról a cikk elején, hogy a producerek világszerte rá vannak kényszerítve menedzsereik által az EDM-re, a mester mégis nagyon szívesen készít ilyen zenét. A legutóbbi stúdióalbumon, a 'Contact'-on is láthatjuk ennek nyomát. Ugyanakkor szerintem azért is szenzációs az ATB zene és stílus, mert André 17 éve jellegzetes ATB hangokkal, ritmusokkal dolgozik a stúdióban és értelemszerűen ezek hozzáadódnak a különböző zeneszámokhoz. Kedvencünk tehát úgy készít EDM-zenét, hogy közben nem hajlandó elszakadni attól a jellegzetes stílustól, ami 17 év alatt kialakult nála. 

A mester sikerének másik titka az ATB albumok felépítésében rejlik. Ha megvizsgáljuk az eddigi kilenc stúdióalbum felépítése fokozatos fejlődését, azt látjuk, hogy az megoldás, amely szerint két CD-n jelenik meg egy komplett album, 2007 óta vált megszokottá. Ilyen formában jelent meg a Two Worlds, aztán a Trilogy, a Future Memories, a Distant Earth és legutóbb a Contact című album is. Az ezekhez adott extrákat most felejtsük el. Folytassuk inkább azzal, hogy André óriási húzásai közé tartozik a fent említett megoldás, az, hogy az ATB albumok második CD-jének anyagát a chill out zene kedvelőinek igényeihez igazítja. Ez pedig, mint említettem 2007 óta megszokott gyakorlat nála. Ezzel ledönti azt a negatív sztereotípiát, amit 50 évesnél idősebb embertársaink hangoztatnak, mely szerint az elektronikus zene csak rossz lehet, mert számítógéppel és szintetizátorral készül. André tehát maga cáfolja ezt meg az elmúlt 7 évben készült stúdióalbumain keresztül. Úgy készít a mester EDM-zenét, hogy egyrészt abba beleviszi a saját stílusát, amitől a zeneszámok fantasztikusan jók lesznek, másrészt azokra is gondol, akik nemcsak bulizni szeretnének, hanem mondjuk egy csendes, hideg téli estén a kandalló mellett ellazulni, kizárni a külvilágot és pihenni is akarnak. Reméljük, hogy ez sokáig így marad és minél hosszabb ideig nevezhetjük őt az EDM királyának!

Haász Rudolf







Nincsenek megjegyzések: