2014. március 1., szombat

A Zeneszerkesztés Alapjai 1. rész

Gondolom sokakat érdekel a stúdiótechnika. Nem mondom, rettentő izgalmas téma, órákig lehet azzal foglalkozni, hogy mit csinál André, amikor a stúdióban dolgozik. Tisztában kell lennie mindenkinek azzal, hogy az nem stúdiómunka, hogy játszol pár akkordot a szintetizátoron, majd összevissza nyomkodod a gombokat a keverőpulton és a fader nevű audiojel-szabályzón. Emellett egy olyan profi stúdióban, mint amilyen Andrénak van, az úgynevezett szovjet módszer sem működik. Nem csaphatsz oda a gépnek, ha nem azt csinálja, amit te akarsz, mert akkor a gép és ezzel együtt a stúdió egész rendszere súlyos károsodást szenvedhet, tanácsolom tehát, ha valamit elrontottatok, kezdjétek elölről az egész szerkesztési folyamatot. De ne szaladjunk ennyire a dolgok elé! A most következő, stúdiótechnikát és zeneszerkesztést bemutató cikksorozat első elemét William Schneider, Nagyváradon élő magyar producer barátunk készítette bevezető gyanánt. Ezt blogunk az alábbiakban közzéteszi azzal, hogy megköszönjük a cikket, és továbbra is számítunk rá ebben a témában!

Szeretném azzal kezdeni, hogy az, aki szeretne belevágni a zenekészítés rejtelmeibe, az alapnak kell, hogy rendelkezzen ambícióval, zene iránti szeretettel és legfőképpen kitartással. Nagyon sokan úgy kezdenek bele a zenekészítésbe, hogy egyből a toplistán vagy a billboard-lista legtetején szeretnének lenni, és ez az egyik legnagyobb hiba. Fokozatosan, lépésről-lépésre kell haladni, kis célokat kell kitűzni magunk elé és ezeket fokozatosan kell elérni. Az egyik legfontosabb dolog a kezdő zenekészítők számára az információgyűjtés, minél több információt próbáljanak szerezni és legfőképpen tanulni a zene készítéséről. A lehetőségek tárháza igen nagy és változatos manapság, akár egy sima fóeumtól kezdve a komolyabb, youtube-on elérhető oktatóvideókig, mindenki megtalálja a magának leginkább megfelelő helyet. Érdemes az alapoknál információkat gyűjteni arról, hogy egy kezdőhöz milyen DAW (zenekészítő) program is illik leginkább, érdemes egy könnyebbel kezdeni, majd idővel ki lehet többet próbálni, hogy melyik az, amelyik a leginkább alkalmas számunkra. Természetesen önmagában egy sima DAW program nem elég ahhoz, hogy valakiből producer váljon, hisz szükségesek a különböző virtuális (VSTi) hangszerek, effektek, illetve egyéb felszerelések - és természetesen a hangminták (sample pack) kimeríthetetlen tárháza. A kezdő zenészek számára az egyik legnehezebb feladat önmagában a saját zene elkészítése, mivel saját zenét írni sokkal bonyolultabb, mint egy meglévő számot átdolgozni vagy remixelni. Ajánlott a kezdő zenészeknek, hogy próbáljanak meg átdolgozni vagy remixelni egy már meglévő számot, ezt könnyen megtehetik, ha megvan hozzá az adott szám dallama például MIDI fájlban. (Egyszerűen fogalmazva a MIDI fájl egy adott hangszeren lejátszott akkordok számítógépen alkalmazható, digitális lenyomatai, melyek megfelelő eljárás során audiojellé alakíthatók - a szerk.) Természetesen szükséges a folyamatos tanulás és az, hogy edzésben tartsuk a hallásunkat, ezért érdemesebb minél több zenét hallgatni (és nemcsak a saját zenei stílusunkon belül), ugyanis ezáltal is bővül a saját tudásunk tárháza. Érdemes fülünket használva figyelni a zenében arra, hogy milyen a felépítése, szerkezete, hossza, milyen hangokat használnak benne, illetve (főleg tapasztaltabbak számára) azt, hogy milyen a zene keverésének minősége (final mix). Amint elérkeztünk arra a szintre, hogy megvan a megfelelő DAW program számunkra, fel vagyunk szerelve VSTi hangszerekkel illetve hangmintákkal, és már képesek vagyunk saját dallamokat, esetleg teljes számokat is készíteni, jöhet a következő lépés.

A saját zene készítésének útja igen rögös és nehézkes tud lenni, főleg a kezdő zenészek számára. Mindenképpen fontos, hogy a lehető legnagyobb figyelemmel illetve törődéssel dolgozzuk ki a saját számunkat, ne kapkodjuk el, és ne essünk bele abba a hibába, hogy rögtön kiadóhoz küldjük! Fontos tudni azt, hogy attól, hogy el tudunk készíteni egy saját számot, az nem biztos, hogy helytálló tud lenni egy kiadónál, érdemes előbb kritikákat kérni róla. Mutassuk be az elkészült anyagot a barátainknak, ismerőseinknek, hogy ők is véleményt mondhassanak róla, mint kívülállók. Minél többen hallgatják meg a saját számunkat, annál nagyobb az esélye annak, hogy sokkal pontosabb és tisztább képet kapunk arról, hogy milyen minőségű zenét is készítettünk. Ahogy haladunk az idővel egyre jobban és jobban előre, annál jobban edződik a hallásunk, illetve a zenekészítési képességünk. Az idő előrehaladtával tehát fokozatosan eljutunk arra a szintre, hogy lassan de biztosan producer váljon belőlünk. Természetesen a neheze még csak most jön. Ahhoz, hogy a legtisztább képet illetve kritikát kapjuk meg, egy professzionális szinten producerként dolgozó személytől is ki kell a véleményt kérni a zenénkre vonatkozóan. Ennél a pontnál sokan elvéreznek, főleg, ha negatív kritikát kapnak, ezért is van szükség a kitartásra. Természetesen akár negatív akár pozitív kritikát kapunk egy szakértő személytől, azt kizárólag építő jellegűként vegyük fel, soha ne személyesként!

Ha már elértük azt a szintet, hogy képesek vagyunk önálló, saját számokat írni és készíteni, emellett pedig egy szakértő véleménye is bizonyítja, hogy tudunk, akkor jöhet a lemezkiadó. Ez az a pont, ami sokak számára okozhat nagy csalódásokat, fel kell ugyanis készülni, hogy attól még, hogy jó producerek vagyunk, nem biztos, hogy egy nagy lemezkiadó azonnal szerződtet minket. Érdemes utánanézni különböző oldalakon, fórumokon, hogyan is kell egy lemezkiadónak írni egy demo anyagot tartalmazó e-mailt. Ha van rá lehetőségünk, keressük fel akár e-mail-ben, akár pedig személyesen az adott kiadó A&R menedzserét, ha pedig az A&R menedzser jónak ítéli a számainkat, akkor nagy esélyünk van arra, hogy kiadják annál az adott kiadónál. s hogy elérjük életünk legelső kiadott anyagát. Ha valaki e-mail-ben szeretné elküldeni a kiadóknak a demo anyagot, akkor fontos tudnia, hogy egyszerű, lényegre törő és informatív dolgokat kell leírnia, elyekhez hozzá kell csatolnia az elérhetőségeit (különböző oldalakat, mint például facebook, twitter, stb.), illetve a kívánt "teljes" demo anyagot. Fontos megjegyezni, hogy napjainkban már egyetlen kiadó sem fogad el úgymond nem teljes demo anyagot, ez azt jelenti, hogy csak százszázalékosan kész, masterelt (masterelésnek hívunk minden olyan zeneszerkesztési eljárást, mely a zene élvezhetőségének fokozására és hangosságának meghatározására irányul - a szerk.) számokat fogadnak el.

folytatjuk...

William Schneider
Nagyvárad - Románia 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése